Skill based hiring: zo begin jij met competentiegericht werven

Roeli Borrenbergs

Roeli Borrenbergs

Geplaatst op

Laatst bijgewerkt op

5 minuten lezen
skill based hiring

Skill based hiring, oftewel competentiegericht werven, is een manier om je horizon te verbreden. Stap eens uit je tunnelvisie op die sollicitant met jaren aan ervaring of met dat ene papiertje. Deze manier van werven leert je hoe mensen met de juiste skills geschikt kunnen zijn voor jouw openstaande vacature. En geloof ons, dit zegt vaak meer dan een diploma.

Wat is skill based hiring?

Misschien ken je het al: skill based werven. Hierbij ligt de focus niet op ervaring of diploma’s, maar op de competenties die iemand bezit. Het geeft je de kans om kandidaten sneller én beter te matchen. En natuurlijk is deze manier van werven niet altijd te gebruiken. Voor een functie als dokter of piloot is het wel zo handig als iemand daar ook daadwerkelijk voor gestudeerd heeft en dus weet wat ‘ie doet. Maar denk bijvoorbeeld eens aan een Productiemedewerker, Recruiter, of Event Planner. In veel functies is het vooral belangrijk dat je de juiste vaardigheden en mindset hebt.

wat zijn de voordelen?

Maar waarom zou je je vaste eisenlijstje overboord gooien? Simpel: omdat werven op basis van skills verrassend veel voordelen biedt. Een paar highlights:

1. Het vergroot de vijver waarin je aan het vissen bent.

Door niet alleen te zoeken naar specifieke diploma’s, verbreed je je horizon. Je stopt met het beperken van je opties en begint juist meer potentiële kandidaten te zien. Zo vergroot je jouw talentpool en komt er een grotere groep mensen op je vacature af!

2. Een geschiktere kandidaat vinden

Het gaat er niet altijd om hoelang iemand al in de branche werkt, maar om wat ze daadwerkelijk kunnen. Wanneer iemand kiest op basis van de vaardigheden die iemand nodig heeft voor een functie, zullen ze beter in de rol passen en zal je dus een betere match maken.

3. Langere dienstverbanden

Wanneer mensen werk doen wat ze leuk en uitdagend vinden, en goed bij hun talenten past, blijven ze. En dat betekent minder verloop, hogere productiviteit en ook niet onbelangrijk: tevreden collega’s!

4. Positief werkgeversmerk

Door verder te kijken dan alleen het papiertje dat iemand heeft, laat jij aan de buitenwereld zien dat je groei van je personeel belangrijk vindt. Het gaat niet alleen om diploma’s, maar ook om de vaardigheden en motivatie die iemand naar de tafel brengt. Dit versterkt je werkgeversmerk, wat weer nieuwe kandidaten aantrekt die bij jouw bedrijf willen werken.

hoe start je?

Stap 1: Welke skills zijn echt nodig?

Wat moet iemand écht kunnen om goed te presteren in deze rol? Denk aan vaardigheden zoals: plannen, overtuigend communiceren, problemen oplossen onder druk, of handig zijn met bepaald gereedschap. Laat je niet te veel leiden door functietitels of diploma's, maar kijk vooral naar de motivatie en de vaardigheden die iemand heeft.

Stap 2: Scheid must-haves van nice-to-haves

Moet iemand op dag één zelfstandig kunnen draaien? Of is er ruimte om iemand intern op te leiden? Skills als 'nieuwsgierig' of 'snel leren' kunnen dan net zo waardevol zijn als ervaring. Kijk bij de selectie dan ook vooral naar de dingen die niet aan te leren zijn.

Stap 3: Vertaal skills naar scherpe vacatureteksten

Laat 'minimaal 5 jaar ervaring in een soortgelijke functie' achterwege. Kies liever voor zinnen als:

Kortom: schrijf alsof je iemand aanspreekt.

Stap 4: Zie meteen hoe een kandidaat is in de praktijk

Vraag of de kandidaat een voorbeeld kan geven van een situatie waarin ze bepaalde skills gebruikt hebben. Of geef een opdracht om te zien hoe iemand reageert. Denk aan: 'Hoe zou jij klant X terugbellen over klacht Y?' of 'Plan deze drie spoedklussen in een volle agenda'. Zo zie je meteen wat iemand in huis heeft.

Klaar om het anders aan te pakken?

Skill based hiring vraagt misschien om een andere blik, maar levert je wel betere matches op. Wil je meteen werk maken van een frisse wervingsaanpak die verder kijkt dan het cv? Plan een gratis adviesgesprek met onze recruiters en ontdek wat het jou oplevert.

Plan een gesprek in


Roeli Borrenbergs

Geschreven door

Roeli Borrenbergs

Coördinator Marketing & Events